Tunteet ja tarpeet esihenkilön työkaluina
Nov 27, 2022Jokainen meistä tuntee niin myönteisiä kuin kielteisiäkin tunteita ja ne kuuluvat osaksi rikasta elämää, eikö vain? Mutta pystymmekö me vaikuttamaan tunteidemme syntyyn tai siihen, miten ne ohjaavat elämäämme ja käyttäytymistämme?
Johda tunneilmastoa -kirjassa esiteltiin KYARHEM -malli (ks. alla), joka kiteyttää juuri ne asiat, mitkä ovat omasta mielestäni johtamissa, työyhteisöissä ja organisaatioissa tärkeimpiä tavoitteita. Malli toimii eriomaisena työkaluna etenkin esihenkilötyössä ja haastavissa tilanteissa, sillä se auttaa ymmärtämään tunteitamme ja niihin liittyvää käyttäytymistä.
On hyvä ymmärtää, että myönteisillä ja kielteisillä tunteilla on aina oma paikkansa – tehtävänsä ja tarkoituksensa. Ne viestivät meille inhimillistä perustarpeistamme sekä niiden täyttymisestä. Ihmisellä on seitsemän perustarvetta: kiinnostus, ymmärrys, arvostus, reiluus, hallinta, edistyminen, merkityksellisyys – ja myönteisiä tuntemuksia syntyy, kun kyseiset tarpeet tulevat tyydytetyiksi.
Myös jokainen työyhteisön jäsen haluaa tulla kohdatuksi, nähdyksi, kuulluksi ja arvostetuksi – haluamme tuntea merkityksellisyyden, hallinnan ja yhteenkuuluvuuden tunteita sekä edistyä omalla polullamme. Huomioimalla näitä perustarpeita voimme vaikuttaa olennaisesti tunteisiimme ja myös koko työyhteisön tunneilmastoon sekä mielekkyyteen esimerkiksi asiakastilanteissa ja ihmissuhteissa.
Kun johdat tunneilmastoa työpaikallasi, ota nämä 7 askelta avuksesi:
- Kiinnostus: kokeeko henkilö, että hänestä ollaan kiinnostuneita
- Ymmärrys: tuntuuko henkilöstä, että häntä ei ole ymmärretty
- Arvostus: kokeeko henkilö, ettei häntä arvosteta
- Reiluus: tuntuuko henkilöstä, ettei häntä ole kohdeltu reilusti
- Hallinta: tuntuuko henkilöstä, ettei hänellä ole hallinnan tunnetta työssään, onko hänellä liikaa töitä, ylittääkö työtehtävien haasteet hänen osaamisensa
- Edistyminen: tuntuuko henkilöstä, ettei hän edisty työssään
- Merkitys: tuntuuko henkilöstä, ettei hänen työssään ole mielekkyyttä
Miten muuten sinä voisit hyödyntää KYARHEM-mallia työyhteisössäsi, ryhmätilanteissa tai ikäviä tunteita kohdatessasi?